Skolen

 

 

ConCura Skolen er en lille dagbehandlingsskole i Tølløse, der tilbyder undervisning på tre hold: indskoling, mellemtrin og udskoling. På skolen har vi en mangeårig erfaring med specialundervisning, hvilket giver elever med specifikke behov mulighed for at få tilrettelagt en individuel undervisnings- og behandlingsplan. 
Eleverne placeres på et af de tre hold ud fra en afvejning af deres biologiske alder sammenholdt med en vurdering af kognitive, sociale og faglige kompetencer. 
Eleverne undervises som udgangspunkt i grupper på tre-seks elever, hvor der er fokus på hver enkelt elevs særlige behov. Hver dag indledes med moduler i dansk, matematik og engelsk, mens eftermidda¬gene er et varieret udbud af idræt, udeliv, emneundervisning og værkstedsfag. Dette skaber en afvekslende og aktiv hverdag, samtidig med at alt foregår inden for kendte og forudsigelige rammer. Der lægges vægt på at give eleverne rolige, strukturerede rammer.
Alle elever med specifikke behov kan udvikle sig på ConCura Skolen. Elever med ADHD, OCD, tilknytningsforstyrrelser m.fl. kan i kraft af de små undervisningshold få særlige udviklingsmuligheder, fagligt såvel som socialt. 

Den faglige undervisning prioriteres højt. Skolen arbejder ud fra undervisningsministeriets Forenklede Fælles Mål, men differentierer læringsmålene ud fra taksonomiske overvejelser om individuelle udviklingstrin. Som udgangspunkt tilrettelægges undervisningen, dels med indhold og årshjul, således at det ligner en almindelig grundskole, for derved at give eleverne samme referenceramme som kammeraterne, de taler og leger med i fritiden. Ligeledes ser vi også de ensartede referencer som en fordel i forbindelse med brobygning til normalområdet.

Vi har på ConCura Skolen et stærkt fokus på elevernes personlige udvikling og sociale kompetencer. Der arbejdes bevidst og målrettet med at udvikle elevernes selvværd, selvkontrol og relationskompetencer, sådan at eleven i højere grad lykkes med at indgå i det forpligtende fællesskab. Som pædagogisk værktøj bruges hertil bl.a. den evidensbaserede metode ART – læs mere herom under fanen Dagbehandling.

Gennem klare rammer og forpligtende relationer skaber vi tryghed og rum for, at eleverne kan opøve og træne de færdigheder, der forudsætter, at de kan vende tilbage og deltage i ordinære skole-, fritids- og uddannelsestilbud. Det overordnede formål med skolegangen er at ruste børnene og de unge til at blive selvhjulpne og ansvarlige voksne.
 

Målgruppen

ConCura Skolens målgruppe er sårbare børn og unge med socio-emotionelle og psykiske vanskeligheder, eksempelvis ADHD, OCD, tilknytningsforstyrrelser, angst, mild skizofreni, Aspergers Syndrom og andre træk inden for autismespektret. Diagnoserne og/eller de personlige udfordringer gør det for en periode nødvendigt for eleverne at have et særligt tilrettelagt skoletilbud samt imødekommes med dagbehandling, mens de udvikler sig til at håndtere sine udfordringer.
Tilbuddet henvender sig til børn og unge i grundskolealderen, som udgangspunkt 6-18 år. 

 

Handleplaner

Handleplaner for udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer beskrives, evalueres, justeres og fornyes løbende skoleåret igennem. Dette foregår i samarbejde med eleven og dennes forældre, plejeforældre eller anden forældremyndighedsindehaver, bl.a. via læringsplatformen MoMo.

 

Statusrapporter

De daglige notater af både faglig og pædagogisk karakter danner grundlag for formaliserede statusrapporter, som udarbejdes første gang tre måneder efter opstart af en elev og herefter hvert halve år, i marts og oktober. Statusrapporten beskriver elevens generelle trivsel og udvikling og slår ned på eventuelle særlige udviklingspunkter eller udfordringer. Når en statusrapport er færdig, sendes den elevens forældre/-myndighedsindehaver, elevens hjem samt sagsbehandler. I særlige tilfælde sendes en statusrapport efter indhentet samtykke fra forældremyndighed til øvrige interessenter, f.eks. PPR, UU-vejleder eller psykiatrien.
På baggrund af hver statusrapport afholdes et statusmøde mellem sagsbehandler, pårørende, kontaktlærer/-pædagog og skoleleder. Eleven selv er så vidt muligt til stede ved en del af mødet. På mødet gennemgår mødedeltagerne rapporten, og elevens udvikling og trivsel drøftes. 

Visitation

Optagelse på ConCura Skolen sker altid gennem visitation hos elevens kommune i samarbejde med ConCuras skoleleder og Holbæk Kommunes PPR.
Der udarbejdes en kontrakt for både skole- og behandlingsdel ved optagelsen. Forinden en evt. optagelse meddeles ConCura relevante faglige og sociale oplysninger om eleven.

 

Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, Holbæk kommune
Lise Rasmussen, psykolog
Jernbanegade 6
4300 Holbæk
Tlf.: 7236 7208

 

Certificering

Fonden ConCuras Skole/dagbehandling er certificeret. Se vores certificering her.

 

Tilsynsrapporter

 

Medarbejdere

Se skolens medarbejdere her.

 

Film

Se vores brugere fortælle om Skolen i to små film 

 

Kontakt Skolen

Kontakt os for en uforligtende snak.

 

Hent information i PDF-format

Fonden ConCura - Skolen