Kontrol er godt, udvikling er bedre

Oprettet d.

Kontrol er godt, udvikling er bedre

Socialpædagogisk fond efterlyser mere fokus på kvalitetsudvikling og samarbejde.

 

 

Af: Jakob Schiøtt, Direktør og Christina Røschmann, Kvalitets- og udviklingschef, Fonden ConCura

 

Vi skal sikre, at udvikling og trivsel er helt i centrum hos de børn, som er anbragt på kommunale og private institutioner. Det skriver Rasmus Kjeldahl fra Børns Vilkår i et debatindlæg på Altinget.dk med reference til en snarlig justering af socialtilsynene.

 

Det synspunkt kan man kun være enig i, men debatindlægget synes næsten kun at fokusere på kontrol frem for udvikling. Kontrol af, at magtanvendelser foregår korrekt. Kontrol af at der ikke snydes på vægten med økonomien. Kontrol af at personalet har de rette uddannelser.

 

Hvad med at vi også begyndte at tale om og udfordre hinanden på resultater, metodevalg og faglig udvikling? Udsatte børn og unge har fortjent, at vi er langt mere optagede af at diskutere, hvordan vi leverer den bedst mulige støtte og hjælp.

 

Fejl må selvfølgelig ikke forekomme, men diskussionen om fejl, fejlfinding og sanktionering fylder næsten hele billedet. Og det er skævt i forhold til, at der findes mange højt specialiserede og dybt professionelle sociale tilbud, som hver dag udøver stor faglighed inden for det specialiserede socialområde. Vi skal blive bedre til at dyrke og diskutere succeserne og dele vores erfaringer med, hvordan vi skaber dem.

 

På ConCuras bosteder og skoler har vi for flere år siden truffet beslutning om at blive certificeret i forhold til vores pædagogiske arbejde hos foreningen Akkreditering Danmark. Således har vi sikret fokus på og udvikling af vores faglige kvalitet ved at tage den til eksamen hver dag. Det har fungeret som en form for kvalitetsfokuseret overbygning på de tilsyn,som socialtilsynet, kommunerne og andre myndigheder udfører hos os..

 

Foreningen Akkreditering Danmark barsler nu med et projekt under navnet KVALISS, der skal udvikle en ny og mere omfattende model for dette kvalitetsarbejde. En model med fokus på at nå den højest mulige kvalitet i det pædagogiske behandlingsarbejde og et stærkere samarbejde mellem anbringelseskommuner og de udførende aktører, til gavn for begge parter. Og ikke mindst til gavn for tusindvis af udsatte børn og unge. Vi bør kunne garantere dem ikke bare, at de bliver forskånet for fejl og misrøgt, men også at de er omgivet af et fagligt miljø med fokus på kontinuerlig optimering af kvaliteten, så der kan leveres den bedst mulige hjælp og støtte.

 

Vi venter os meget af dette projekt og glæder os til at tage den nye model i anvendelse i vores pædagogiske arbejde. Modellen vil uden tvivl også kunne hjælpe en fælles kvalitetsdiskussion på vej. Den savner vi - og glæder os til.