AART i praksis
En ny metode til bl.a. træning af sociale færdigheder er i fuld gang med at blive implementeret hos ConCura, og der er ingen tvivl om, at metoden virker:
Elever, lærere og pædagoger i ConCura Skolen i Tølløse sidder i en rundkreds, inden der er tøndeslagning og bide-til-bolle i anledning af Fastelavn.
Der er ikke nogen, der er klædt ud endnu, og inden ’festlighederne’ kan gå i gang, er der sat tid af til en stund, hvor alle er samlet med et ganske bestemt formål:
-Jeg synes, du er enormt tålmodig, lyder det fra en af eleverne til sidemanden, som svarer:
-Du er en god kammerat, og jeg glæder mig til, vi snart skal i biografen.
Sådan fortsætter ’stafetten’ hele vejen rundt, nogle gange afbrudt af grin og smil, når der tøves lidt med de positive meldinger, som også sagtens kan være, at sidemanden f.eks. har et flot tørklæde på i dag.
Det nye ’ritual’ er et af de synlige resultater af den uddannelse lærere og pædagoger hos ConCura har gennemgået i uddannelse i AART hos den norske docent Knut Kornelius Gundersen.
Uddannelsen er foregået i efteråret 2015 og blev den 15. januar 2016 afsluttet med en certificering af ConCuras ansatte.
AART er forkortelsen af det engelske navn, Adopted Agression Replacement Training, og handler grundlæggende om en metode til praktisk træning af sociale færdigheder, som bl.a. kan forebygge misforståelser og konflikter.
Udover øvelsen i at give og få positive meldinger, omfatter metoden også vredeshåndtering og en lang række øvelser, bl.a. nogle som udviklinger børnenes moralske ressourcer.
Den positive atmosfære og de gode vibrationer er ikke til at tage fejl af, da ’rundkredsritualet’ er slut, og Fastelavnsfejringen kan begynde.
Det hele foregår i et helt andet og langt mere fredeligt gear, end man kan forvente af en flok elever, der lige som alle andre i aldersgruppen, er fulde af glade spilopper og sprælske forventninger i dagens anledning.